Obecnie istnieje wiele banków - jedne z nich się łączą, inne pozostają niezależne. Bez względu na ich staż na rynku jak i pozycję, wszystkie z nich oferują kredyty gotówkowe. O kredytach wiemy z całą pewnością tyle, że musimy je oddać spłacając raty. Czy jednak warto porównywać oferty kredytów gotówkowych? Czy może okazać się, że bank w którym korzystamy z pewnego zakresu usług może mieć gorszą ofertę dla nas niż bank konkurencyjny?

Większość ludzi żyje z przekonaniem, że to ich bank ma dla nich wspaniałą ofertę kredytową. Jeśli bowiem oferta rachunku jest idealna, lokata wysoko oprocentowana, dlaczego w przypadku kredytu miałoby być inaczej?

Więcej…

Odsetki bankowe można podzielić na dwa podstawowe rodzaje: zmienne i stałe oprocentowanie.

Stała stopa oprocentowania kredytu charakteryzuje się tym, iż dane raty przez cały okres spłaty kredytu są na tym samym poziomie, a zmienna stopa oprocentowania kredytu zwykle tu im bliżej końca umowy tym raty i odsetki są mniejsze.

Każdy kredyt zaciągnięty w banku ma zwykle swoje określone warunki, spisane w umowie udzielenia kredytu i tak naprawdę umowa określa ile ma wynosić prowizja, raty, odsetki.

Banki nie ma obowiązku udzielać informacji o podstawach ustalania prowizji i oprocentowania. Albo klient decyduje się na przedstawione warunki albo też nie.

Więcej…

Kalkulator kredytowyNajczęściej kalkulatory te dostarcza instytucja finansowa, w której ubiegamy się o wsparcie, dostępne są po prostu na stronie albo trzeba ich samodzielnie poszukać, z tym że zwykle nie jest to żaden wielki problem.

W większości przypadków dostępne jest też kredyty mieszkaniowe porównanie, najczęściej tam, gdzie stroną lub informacjami nie opiekuje się żadna konkretna instytucja.

Porównanie zrealizowane na przykład w formie wyraźnej tabeli pozwala łatwo ocenić, która opcja zapewni nam najbardziej korzystne warunki kredytowania i podpowie, na co powinniśmy się porwać. Przypadki, gdy zestawienie okazuje się niezbyt wiarygodne, na szczęście zdarzają się bardzo rzadko.

Więcej…
Prawo Zamówień Publicznych - koszmar czy dar dla zamawiającego?

Prawo zamówień publicznychPrawo Zamówień Publicznych (w skrócie PZP) obecnie jest zmorą chyba każdego zamawiającego.

Ale czy tak powinno być? Oczywiście, że nie. Odpowiedź jest krótka i bardzo prosta, tylko dlaczego tak nie jest?

Przecież idea powstania PZP była jasna i oczywista: "system wydawania publicznych pieniędzy ma być jasny, czysty i klarowny". Chyba każdy się zgodzi, że tak powinno być. Niestety, obecna rzeczywistość jest diametralnie różna od ideału. System jest tak bardzo skomplikowany, że mało kto nadąża za nim.

Po pierwsze, zamawiający bardzo często nie potrafią poradzić sobie z opisem przedmiotu zamówienia. Nasz ustawodawca narzuca zamawiającemu konkretny sposób opisu, zawarty w Art. 29 pkt. 1, 2 i 3 ustawy PZP. Nie wolno podawać znaków towarowych, nie wolno naruszać zasad uczciwej konkurencji oraz ma być opisany w sposób jednoznaczny. W niektórych przypadkach jest to bardzo trudne do wykonania. Czy dyrektor szkoły podstawowej, powiedźmy polonistka, będzie w stanie sama ogłosić przetarg na wymianę stolarki w szkole? Bardzo życzę jej takiej wiedzy, lecz chyba nie obędzie się bez pomocy z zewnątrz. Ma dwie możliwości. Może wynająć fachowca, który napisze profesjonalny przedmiot zamówienia, lecz weźmie za to wynagrodzenie i tym samym zwiększy się realna cena towaru / usługi. Druga forma jest częściej spotykana w praktyce. Można zgłosić się do firmy, która pracuje w danej branży i poprosić o tzw. konsultacje techniczne. Firma pomoże bezpłatnie, lecz tak opisze przedmiot, że to jej towar będzie idealny. Czy to aby na pewno nie narusza zasad uczciwej konkurencji?

Drugą, problematyczną kwestią dla zamawiającego to cena. Kupując za publiczne pieniądze, powinno się wydać jak najmniej, co jest logiczne. Każdy jednak wie, że to co najtańsze, nie musi być najlepsze. I jak tu wybrać złoty środek? Czy wydać jak najmniej i być posądzonym, że się kupuje byle co, czy zapłacić więcej i być posądzonym o rozrzutność w najlepszym wypadku? Co zrobić, aby nie być posądzonym o naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Czy cena ma być jedynym kryterium wyboru oferty? Na te pytania za każdym razem musi odpowiedzieć sobie zamawiający.

Reasumując, na zamawiającym ciąży bardzo duża odpowiedzialność, a Ustawodawca na pewno nie pomaga jej zmniejszyć. Pytania "Co kupić?", "Jak to opisać?" i "Ile za to zapłacić?" sprawiają wrażenie, że Prawo Zamówień Publicznych to koszmar.

 
E-sąd

Pierwszy e-sąd w Polsce powstał w Lublinie w 2010 roku i już od samego początku cieszył się niesłabnącą popularnością. Dziś jest znaną instytucją, do której każdego dnia spływa ogromna ilość paczek pozwów. Jak to si

Umowa o pracę, a umowa zlecenie

Umowa o pracęCoraz częściej ubiegając się o posadę zostajemy poinformowani, iż praca będzie wykonywana na podstawie umowy zlecenie czy też będzie zrealizowane na podstawie umowy o dzieło.

Biuro pośrednictwa pracy tymczasowej

Nadchodzi się sezon wakacyjny, coraz więcej uczniów i studentów decyduje się w tym sezonie na poprawienie stanu swojego budżetu lub pozyskanie cennego doświadczenia jako wolontariusz. Nikt, kto zdaje sobie sprawę z syt

Nowoczesne usługi prawnicze

Rynek prawniczy wciąż się rozwija, proponując swoim klientom coraz to nowe i bardziej nowoczesne usługi na miarę ich potrzeb i oczekiwań. Aby spełnić wymagania klientów, konieczne jest szerzenie oferty oraz ko