Zarabianie na Instagramie. Jak zmonetyzować konto? Poradnik
Portale społecznościowe takie jak: Instagram, Facebook, TikTok czy Pinterest już od dawna nie służą wyłącznie rozrywce. Są one również świetnymi narzędziami marketingowymi i biznesowymi, dzięki którym firmy z różnych branż docierając do potencjalnych klientów, co przekłada się wymiernie na sprzedaż nie tylko produktów cyfrowych, ale również tych fizycznych oraz usług. Media społecznościowe to ogromna szansa marketingowa zarówno dla dużych firm, jak i firm jednoosobowych prowadzonych przez mikroinfluencerów. Zarabianie na takich portalach wcale nie jest trudne, ale wymaga ustalenia i wdrożenia w życie dobrej strategii. Ogromne znaczenie ma tutaj systematyczność. Dowiedz się, jak zmonetyzować konto na Instagramie?
Zarabianie na portalach społecznościowych może być naprawdę sporym źródłem dochodu. W dodatku jest to możliwe bez wychodzenia z domu. Możemy także pracować w ten sposób z dowolnego miejsca na świecie, na przykład prowadząc życie w stylu digital nomand. Aby zacząć zarabiać w mediach społecznościowych kwoty, które faktycznie pokryją koszty naszego utrzymania, konieczne jest zbudowanie silnej marki osobistej. Nie jest to trudne, lecz wymaga konsekwencji w działaniu. To właśnie na mocnej marce osobistej opierać się będzie następnie sprzedaż naszych produktów lub usług bądź możliwość pozyskania dobrze płatnych kontraktów influencerskich. Dowiedz się, co trzeba zrobić, aby zacząć zarabiać na Instagramie.
Jak zmonetyzować konto na Instagramie w 5 prostych krokach? Poradnik
Na nowo utworzonym w mediach społecznościowych koncie możemy zacząć zarabiać niemałe kwoty już w kilka miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia swojego profilu.
Jak to zrobić? Osiągniemy to w kilku prostych krokach:
- twórz angażujący i wartościowy content;
- wykorzystuj darmowe narzędzia oferowane przez Instagram;
- bądź aktywny;
- zacznij oferować płatne produkty lub usługi;
- skorzystaj z płatnej promocji.
Krok I. monetyzacji konta na Instagramie - właściwa treść
Nie oszukujmy się - nie zbudujemy szybko solidnego grona followersów, publikując na tytułowym portalu społecznościowym wyłącznie przypadkowe treści takie jak zdjęcia czy filmiki z wakacji, czy wyjść na miasto. Na Instagramie potrzebny jest wysokiej jakości content, który wzbudzi zainteresowanie osób, które będą w przyszłości naszymi klientami. Najlepiej od razu od samego początku prowadzenia profilu zacząć dawać na nim wartość.
Co to znaczy? Najpierw wybierzmy naszą niszę, czyli tematykę, z którą będą związane treści przekazywanie na naszym profilu. Następnie zastanówmy się, jak możemy za pomocą tych treści realnie pomóc ludziom rozwiązywać ich problemy. Pomyśl, jakie trudności mogą mieć Twoi odbiorcy i podsuń im gotowe proste rozwiązania ich kłopotów. Przykładowo, jeśli prowadzisz profil związany z ćwiczeniami jogi bądź pilates, możesz na przykład zaproponować swoim odbiorcom takie treści jak:
- 3 proste ćwiczenia na dobrą postawę ciała,
- 3 proste ćwiczenia na ból w dolnej części kręgosłupa spowodowanym długotrwałą pracą przy komputerze,
- kilka prostych ćwiczeń jogi na stres,
- kilka prostych ćwiczeń jogi, które ułatwią zasypianie.
Z kolei, jeżeli na przykład prowadzisz konto związane z gotowaniem, możesz zaproponować:
- łatwe i szybkie przepisy na zdrowy lunch do pracy,
- szybkie i zdrowe śniadania,
- pyszny niedzielny obiad dla początkujących.
Możliwości stworzenia wartościowego i angażującego kontynentu jest naprawdę wiele w każdej możliwej niszy.
Pamiętaj, aby publikując treści włączyć w ustawieniach swojego konta opcję jednoczesnego ich publikowania również na Facebooku. Wówczas zarówno Twoje posty, jak i reels oraz stories będą pojawiać się na obu platformach jednocześnie, co przełoży się na zwiększenie grupy Twoich odbiorców.
Zdecydowanie warto też we wszystkich swoich postach oznaczać marki, z których korzystasz- mogą to być marki odzieżowe, sportowe, kulinarne czy inne związane z Twoją niszą. Dzięki temu Twoja szansa na zostanie zauważonym przez te marki znacząco wzrasta. Niejednokrotnie takie darmowe promocje są szybą furtką do barterowych, a następnie płatnych współpracy z markami.
Krok II. monetyzacji konta na Instagramie - wykorzystanie darmowych narzędzi portalu
Co zrobić, aby dotrzeć ze swoim contentem do większej liczy odbiorców? Już od samego początku warto aktywnie wykorzystywać wszystkie darmowe możliwości, jakie oferuje portal.
W celu monetyzacji konta na Instagramie nie ograniczaj się wyłącznie do zamieszczania postów w postaci zdjęć, ponieważ dzięki temu nie uzyskasz dobrych efektów. Twórz różnorodne treści. Pamiętaj, że obecnie najbardziej promowane są krótkie materiały video, czyli reels. Twórz więc ich jak najwięcej. Kiedy Twoja windowania jest jeszcze niewielka, zadbaj o to, by tego typu treści pojawiły się na profilu regularnie- najlepiej każdego dnia.
Nie zapominaj również o stories. To jest właśnie miejsce, gdzie możesz pozwolić sobie na luźniejszy kontent na przykład behind the scenes. Możesz też podzielić się odrobiną swojego życia prywatnego.
Zaangażowanie Twoich odbiorców zwiększysz także z pewnością korzystając z możliwości przeprowadzenia krótkich ankiet, czy wstawiając okienko, w którym zadajesz swoim followersom konkretne pytania lub oni mogą zadać je Tobie. Nie obawiaj się także pytać o problemy, jakie mają odbiorcy Twoich treści- oczywiście w nawiązaniu do Twojej niszy. Będzie to dla Ciebie ogromną podpowiedzią w kwestii tematyki wartościowych treści w przyszłości.
Krok III. monetyzacji konta na Instagramie - bycie aktywnym
Nie chodzi tutaj tylko o aktywność w publikowaniu treści. Postaraj się odpowiadać na bieżąco na komentarze, pytania i wiadomości obserwujących Twój profil na Instagramie.
Warto również choćby raz na jakiś czas odwiedzić ich profile i dodać tam konstruktywny i wartościowy komentarz.
Świetną strategią marketingową jest również komentowanie treści zamieszczanych przez liderów w Twojej branży, którzy mają bardzo duże konta. Dzięki temu masz szansę zostać zauważony przez szerokie grono odbiorców.
Bardzo dobrym pomysłem jest również nawiązywanie współpracy z innymi twórcami z Twojej niszy. Wybierz osobę o nico większym koncie niż Twoje i poproś ją na przykład o wspólne poprowadzenie transmisji live na jakiś wartościowy temat. Nie obawiaj się wychodzić z takimi propozycjami. Przyniosą one naprawdę duże korzyści obu stronom.
Krok IV. monetyzacji konta na Instagramie - płatne produkty lub usługi
Skutecznie sprzedawać na tytułowym portalu społecznościowym możesz już mając zaledwie kilkuset obserwujących. Wiele osób uważa, że trzeba poczekać z wprowadzaniem płatnych treści do momentu, aż nasze konto naprawdę się rozrośnie. Nie jest to prawda. Warto już znacznie wcześniej przygotować sobie dobry plan i stworzyć wysokiej jakości produkty lub usługi.
Co to będzie, to jest w ogromnej mierze uzależnione od niszy, w której działamy. Mogą to być produkty cyfrowe jak na przykład różnego rodzaju kursy czy e-booki bądź produkty fizyczne, które będziesz sprzedawać za pomocą sklepu utworzonego na biznesowym profilu na Instagramie.
Najlepiej stworzyć od razu kilka produktów i usług o zróżnicowanej treści oraz w różnych przedziałach cenowych.
Czy nadal warto oferować bezpłatne produkty, aby zachęcić swoich obserwujących do skorzystania również z tych płatnych treści? Zdecydowanie tak- szczególnie jeśli nasze konto jest jeszcze niewielkie. Nie przeładowujmy go jednak. Tworzenie kilku darmowych e-booków czy kolejnego darmowego kursu nie ma sensu. Wystarczy jeden lub dwa wysokiej jakości. Pamiętaj, że darmowe wartościowe treści tworzysz i dajesz swoim followersom na co dzień w publikowanych postach, reels i stories.
Co zrobić, by skutecznie wypromować swoje płatne treści i zachęcić odbiorców do skorzystania z nich? Po pierwsze nie wstydź się o nich mówić. Nawiązuj do nich w stories oraz w postach. Oczywiście nie chodzi o to, by mówić o nich przez cały czas w bardzo nachalny i zdesperowany sposób, a raczej o to, by wskazać realne korzyści z ich zakupu.
Bardzo pomocne okaże się też odpowiednie skalowanie cen i oferowanie promocji. Stwórz zarówno droższe, jak i tańsze materiały. Stosuj też promocje early bird, weekendowe czy świąteczne.
Co najważniejsze nie zapominaj jednak o tym, że wszystko to przyniesie dobre rezultaty tylko wtedy, kiedy oferowane przez Ciebie płatne materiały czy produkty będą naprawdę wysokiej jakości. Podczas tworzenia ich zadbaj więc o każdy szczegół.
Krok V. monetyzacji konta na Instagramie - skorzystanie z płatnej promocji
Ostatnim krokiem, z którego możesz, ale wcale nie musisz skorzystać są płatne promocje. Na czym one polegają? Jest to po prostu ustawienie reklam. Promowanie swoich postów i materiałów video w ten sposób pomoże Ci dotrzeć do o wiele większej grupy odbiorców.
Grupę docelową Twoich reklam możesz wybrać automatycznie- wtedy trafi ona do profili podobnych do tych, które już obserwują Twoje konto. Wielkość tej grupy możesz oczywiście wybrać. Szersza grupa docelowa wiąże się z wyższymi opłatami, jednak reklama na Instagramie jest relatywnie dosyć tania, a naprawdę często okazuje się bardzo skuteczna.
Grupę docelową reklam możesz też wybrać samodzielnie, wyznaczając takie parametry jak wiek odbiorców, ich zainteresowania czy region geograficzny, w którym mieszkają.
Jakie treści warto promować za pomocą płatnych reklam? Skorzystaj ze statystyk Instagrama i wybierz te, które dotychczas najbardziej podobały się Twoim odbiorcą. Do promocji wybierz dwa rodzaje treści- te o dużej wartości merytorycznej przekazujące konkretną wiedzę i rozwiązujące częste problemy odbiorców oraz treści związane bezpośrednio z promocją konkretnych produktów lub usług, które oferujesz.
Budując swoją markę osobistą i tworząc dobre źródło dochodu z social mediów, pamiętaj, że swoje konto biznesowe powinieneś dobrze zabezpieczyć - korzystaj z weryfikacji dwuetapowej. To zmniejszy niemalże do zera ryzyko zhakowania Twojego profilu.
Tworząc treści nie ograniczaj się też wyłącznie do jednej platformy (jak na przykład Instagram). Zbudujesz sobie znacznie szersze grono odbiorców, jeśli będzie publikować symultanicznie na kilku różnych portalach. Nie musi się to wcale wiązać z dużym zwiększeniem nakładu pracy. Te same posty możesz wykorzystać przykładowo na Instagramie, Facebooku oraz Pinterest, a treści video wstawiaj nie tylko na Instagram, ale też na TikTok oraz YouTube shorts.
Komentarze